THE OFFER
Author: rosamore at morguefile.com
(for Polish - scroll down!)
Problem
When working on a game, fresh mechanics and attractive visuals are always at the forefront of the game. These two layers usually push the narrative layer aside. Thus, with an almost finished game, the creators often realize that something is missing from it. Why did the hero actually set out to fight the dragon, and at the end of the story he spared it? The answer that "after all, the hero has to do something and that the dragon is cool and it would be good if he didn't die" is usually not enough.
Solution
In such a situation it is good for somebody to take a fresh look at the project, define problems and identify solutions. The knight in our story may have been bullied all his life by his father, who told him that to become a real man he had to kill dragons. This is the reason why our hero sets off on an expedition. When he realizes that the dragon simply provides food for its children and doesn't necessarily harm people, he decides to spare it.
Product
If the above pattern is somehow close to you, let me know. I will analyze your project - no matter at what stage it is - define its narrative problems and propose to you the possible solutions. I will put the whole thing on 2 pages of the text, dividing it into 3 sections: " impressions", "what and why doesn't it work?" and "potential solutions". The impulse of such a document will usually be enough to get your team on the right track, but if you need more help, I'll be happy to help.
PL
Problem
Przy pracy z grą zawsze na pierwszym miejscu stoją pomysłowe mechaniki i oprawa wizualna. Te dwie warstwy zwykle spychają warstwę narracyjną na dalszy plan. I tak przy prawie skończonym produkcie twórcy często orientują się, że w grze czegoś brakuje. Bo dlaczego właściwie bohater wyruszył walczyć ze smokiem, a pod koniec opowieści go oszczędził? Odpowiedź, że "przecież bohater musi coś robić i że smok w sumie jest fajny i dobrze by było, żeby nie ginął", to zwykle stanowczo za mało.
Rozwiązanie
W tej sytuacji dobrze jest, aby ktoś spojrzał na projekt świeżym okiem, zdefiniował problemy i wskazał rozwiązania. Rycerz z naszej opowieści mógł być przecież gnojony przez całe życie przez ojca, który wmawiał mu, że żeby zostać prawdziwym mężczyzną musi zabijać smoki. To jest powód dla którego nasz bohater wyrusza na wyprawę. Kiedy orientuje się, że smok najzwyczajniej w świecie zdobywa pożywienie dla swoich młodych i niekoniecznie przy tym szkodzi ludziom, postanawia go oszczędzić.
Produkt
Jeżeli powyższy schemat jest wam w jakiś sposób bliski, dajcie mi znać. Sprawdzę wasz projekt - obojętnie na jakim etapie jest - zdefiniuję jego problemy narracyjne i zaproponuję wam ich rozwiązania. Całość ujmę na 2 stronach tekstu dzieląc je na 3 działy: "wrażenia", "co i dlaczego nie działa?" oraz "potencjalne rozwiązania". Impuls w postaci takiego dokumentu zwykle wystarczy, żeby pchnąć team na właściwe tory, ale jeśli będziecie potrzebować więcej pomocy, to z chęcią pomogę.